
Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării din cadrul Universității din București (FJSC) a marcat luni, 29 septembrie 2025, la Sala Radio, deschiderea anului universitar 2025 – 2026, prilej cu care a celebrat 35 de ani de excelență academică și de formare a generațiilor de profesioniști în jurnalism, relații publice și publicitate.
La ceremonia de deschidere au participat prof. univ. dr. Marian Preda, rectorul Universității din București, conf. univ. dr. Romina Surugiu, decana facultății, conf. univ. dr. Anca Anton, prodecana responsabilă de cercetare și internaționalizare, programe Erasmus, conf. univ. dr. Mădălina Buga-Moraru, prodecana responsabilă de activitatea didactică, studenți și asigurarea calității, conf. univ. dr. Adriana Ștefănel, directoarea Departamentului de Antropologie Culturală și Comunicare, lector univ. dr. Bogdan Oprea, directorul Departamentului de Jurnalism, alături de cadrele didactice titulare și colaboratoare ale facultății. Invitat de onoare în cadrul ceremoniei a fost prof. emerit Mihai Coman, primul decan al FJSC.
Rectorul Universității din București, prof. univ. dr. Marian Preda, a subliniat importanța parcursului Facultății de Jurnalism și Științele Comunicării în cei 35 de ani de existență, dar și responsabilitatea pe care aceasta o are acum: „Aș vrea să îi felicit pe studenții Facultății de Jurnalism și Științele Comunicării, să le doresc succes bobocilor și colegilor din anii mai mari. Ce mi se pare mie important pentru facultate este că a parcurs acești 35 de ani cu multe rezultate deosebite. A ajuns cea mai importantă facultate de jurnalism din București și din România, cred eu, și acest lucru se vede prin profesori, prin absolvenți, prin reușitele din spațiul public. Responsabilitatea este cu atât mai mare.”
La rândul său, conf. univ. dr. Romina Surugiu, decana facultății, a evidențiat rezultatele remarcabile ale sesiunii de admitere din 2025 și interesul în creștere pentru programele FJSC:
„Felicitări tuturor bobocilor pentru rezultatele foarte bune de la examenul de admitere. În 2025, la 35 de ani de la înființarea facultății, competiția pentru un loc la noi a fost, din nou, o provocare pentru candidați. Un număr record s-a înscris la admiterea pentru programele de licență și de masterat, față de anii care au trecut. La Jurnalism s-au înscris cu 47% mai mulți candidați față de sesiunea din iulie 2024, la Comunicare și relații publice cu 36% mai mulți, iar pentru specializarea Publicitate au optat în acest an cu 35% mai mulți candidați decât în anul trecut. (…) Programul de masterat Campanii de comunicare în publicitate și relații publice a avut 110 candidați pe 50 de locuri, fiind al treilea ca număr de candidați din cele 250 de programe de masterat ale Universității din București. (…) Cifrele dovedesc, încă o dată, că avem programe de studii consolidate și, în același timp, dinamice și adaptate la cerințele studenților și la piața muncii.”
Începuturile facultății și spiritul care a definit evoluția ei de-a lungul anilor au fost rememorate de primul decan al facultății, prof. emerit Mihai Coman: „Dacă mă uit în sală, descopăr aceleași priviri pe care acum 15, 20, 30 de ani le descopeream la deschiderea anului universitar în ochii celor care astăzi vă sunt vouă profesori și care au crescut din aceste începuturi. Care aveau aceleași speranțe, incertitudini, temeri. Ce va fi? Ce vom face? Și au crescut în jurul unor idei importante: ideea de competiție, ideea de excelență, ideea de campioni. Să fim cei mai buni.”
FJSC a avut, încă de la înființare, o legătură permanentă cu industria de comunicare, în care își desfășoară activitatea mare parte din absolvenții săi. La deschiderea anului universitar 2025 -2026 au participat personalități marcante din domeniul jurnalismului, relațiilor publice sau publicității, care au împărtășit studenților, masteranzilor și doctoranzilor experiențe și perspective actuale. Printre invitați s-au aflat Alex Nedea, jurnalist de investigații la Recorder, Loredana Samoilă, Public Relations Manager Kaufland, Claudia Victoria Nicolae, directoarea generală a Agerpres, Beatrice Iftimi, Chief talent officer McCann Worldgroup România,Vicki Nicola, Content Strategy Director la The Group, Cosmin Stan, jurnalist Pro TV, Flavia Voinea, manager București FM, precum și alți profesioniști din media și comunicare.
Printre cei care au adresat mesaje studenților s-a aflat și Alex Nedea, jurnalist de investigații la Recorder, care a subliniat importanța seriozității și a respectării valorilor în profesia de jurnalist:
„Nu vă trebuie talent în meseria asta, talentul se învață, dar vă trebuie seriozitate. Trebuie să vă țineți de deadline-uri, să vă țineți de subiecte, să vă țineți cuvântul și să vă respectați valorile.”
La rândul său, Loredana Samoilă, Public Relations Manager la Kaufland, le-a transmis studenților un mesaj motivațional despre importanța mentoratului și a sprijinului comunității academice: „Înconjurați-vă de oameni care să vă susțină, să vă tragă în sus, apelați la sprijinul profesorilor, aveți cei mai buni profesori, cei mai buni mentori în fața voastră. Veți vedea că facultatea vă va oferi acea îmbinare perfectă dintre teorie și practică. Reușita să fie cu voi pe tot parcursul celor trei ani!”
Creativitatea are un rol esențial în formarea profesională și personală a studenților la jurnalism, relații publice și publicitate. „Voi aveți norocul ca, astăzi, creativitatea să fie implicată în fiecare proces de învățare. Vă doresc să beneficiați de această facultate care are în ADN-ul ei o calitate extraordinară, și anume aceea de a vă cultiva și de a vă potența creativitatea. Lucrurile acestea nu vi le predă nimeni, dar dacă sunteți norocoși – și sunteți – vi le cultivă cineva. Și să nu uitați că dincolo de orice curs, de orice școală, voi rămâneți principala resursă.”, a amintit Vicki Nicola, Content Strategy Director la The Group.
FJSC continuă să formeze generații de profesioniști și să rămână un reper al educației în media și comunicare din România. Succes tuturor, deopotrivă studenți, masteranzi, doctoranzi și profesori, în noul an universitar!
Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării (FJSC) a fost înființată la 19 ianuarie 1990 și este singura facultate publică de jurnalism din România. FJSC face parte din rețelele the European Journalism Training Association (EJTA), «Théophraste» – Réseau mondial francophone de centres de formation au journalisme, Réseau Transméditerranéen de Recherche en Communication (RTRC) și din European Institute for Commercial Communications Education (filială a European Association of Communications Agencies). Cadrele didactice FJSC sunt membre ale unor asociații științifice prestigioase, precum European Communication Research and Education Association (ECREA), International Communication Association (ICA), European Sociological Association (ESA) și the European Public Relations Education and Research Association (EUPRERA).
Universitatea din București (UB) a fost înființată în anul 1864, iar, din 2019, face parte din Universitatea Civică Europeană CIVIS alături de alte zece universități europene de prestigiu. Clasamentul Times Higher Education Impact Rankings 2025, unul dintre cele mai cunoscute din spațiul academic internațional, care evaluează universitățile cu cea mai mare implicare în activități specifice dezvoltării durabile (Cele 17 Obiective de Dezvoltare Durabilă ale Organizației Națiunilor Unite – ONU incluse în Agenda 2030), plasează Universitatea din București drept prima din România, pe locul 93, la nivel mondial, pe locul 25 mondial pentru calitatea educației și pe locul 3 mondial pentru impactul și contribuția la egalitate de gen. Prezența UB în clasamentul general Times Higher Education Impact Rankings 2025 pe poziția 93 la nivel mondial marchează o premieră națională, fiind pentru prima dată când o universitate din țara noastră se situează în primele 100 de universități la nivel internațional.
Universitatea din București își reconfirmă poziția de lider al învățământului superior românesc și conform celei mai recente ediții a clasamentului QS World University Rankings 2026, care o poziționează, la nivel mondial, în intervalul 761 – 770, marcând o evoluție semnificativă față de ediția precedentă (801–850) și obținând unele dintre cele mai bune rezultate din ultimul deceniu. Performanțele Universității din București sunt remarcabile în special în ceea ce privește angajabilitatea absolvenților (Employment Outcomes) și aprecierea de care absolvenții se bucură în rândul angajatorilor (Employer Reputation); astfel, potrivit acestui clasament, absolvenții UB reușesc, într-o foarte mare măsură (81,1%), să se angajeze după 7 – 11 luni de la finalizarea studiilor.