Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării (FJSC) organizează, pentru al patrulea an consecutiv, primul curs universitar din România dedicat fenomenului manipulării, dezinformării și fake news-ului online, „Fake news și dezinformare online: recunoaște și verifică”, care a obținut Premiul pentru cel mai inovator curs în domeniul „Științe sociale” în cadrul Premiilor Senatului Universității din București 2022.
Această ofertă educațională vine în contextul în care unul din patru cetățeni ai Uniunii Europene consideră de încredere informațiile obținute prin rețelele de socializare și aplicațiile de mesagerie (1), iar unul din doi crede că este responsabilitatea jurnaliștilor să lupte cu răspândirea știrilor false și doar unul din trei crede că este și responsabilitatea cetățenilor (2). Între timp, Facebook a raportat că a închis în ultimii cinci ani și jumătate peste 29 de miliarde de conturi false din rețea (3), adică de aproape zece ori mai mult decât numărul total al utilizatorilor activi ai platformei (4) și de peste 3,65 ori mai mult decât populația totală a planetei (5). Totodată, arată studiile, știrile false au cu până la 70% mai mari șanse să fie distribuite decât știrile adevărate (6), unei știri adevărate îi trebuie de până la șase ori mai mult timp decât unei știri false ca să atingă același public (7), iar 59% dintre link-urile distribuite pe rețelele de socializare nu sunt deschise de către cei care o fac (8), ceea ce înseamnă că aceștia le postează fără să citească ce conțin. În plus, aproape 42,3% din traficul de pe internet în anul 2021 a fost făcut de boți (9), deci nu de ființe umane, în creștere față de anul precedent de la peste 40,8% (10) și de la 35,1%, cu un an înainte (11), iar aproape 27,7%, chiar de boți răi (care manifestă un comportament rău intenționat, adesea din sfera infracționalității) (12), în creștere, de asemenea, față de anul precedent, de la 25,6% (13).
Fenomenul manipulării, dezinformării și fake news-ului online are un impact asupra societății în care trăim mai mare decât realizăm mulți dintre noi. Cursul de față te învață cum să identifici tehnicile de manipulare și dezinformare online și cum să te ferești să devii victima lor, ca jurnalist în timpul verificării informațiilor, dar și ca simplu utilizator al mediului online. Cursul te ajută și să înțelegi mecanismele psihologice care ghidează comportamentul utilizatorilor de online și rețele de socializare pe baza cărora sunt create aceste platforme și care, între timp, au devenit adevărați ași în psihologia persuasiunii umane. Pe scurt spus, acest curs este o introducere în culisele lumii virtuale în care cu toții petrecem tot mai mult timp din viața noastră (anul trecut, un român a petrecut pe internet, în medie, 6 ore și 37 de minute zilnic) (14). Fișa disciplinei poate fi consultată pe website-ul facultății în secțiunea Licență / Cursuri facultative.
Cursul este susținut de lect. univ. dr. Bogdan Oprea, cadru didactic al FJSC în ultimii 17 ani, cu experiență de peste 23 de ani, inclusiv în poziții de top, în presă și comunicare publică la nivel național și european. Este autorul lucrării „Fake news și dezinformare online: recunoaște și verifică. Manual pentru toți utilizatorii de internet” (2021, Polirom, Iași), reeditată anul următor, după epuizarea tirajului inițial, într-o ediție revăzută și adăugită (2022, Polirom, Iași). Mai multe detalii despre titularul acestei discipline aici: http://linkedin.com/in/opreabogdan
Activitățile de curs și de seminar se vor desfășura online, seara; ziua și ora exactă vor fi decise, prin vot, în funcție de disponibilitatea studenților înscriși și a cadrului didactic.
La curs pot participa studenții înmatriculați în anul universitar 2023 – 2024 la oricare facultate a Universității din București, în orice an, orice specializare și orice formă de învățământ (IF și ID), cu excepția studenților Facultății de Jurnalism și Științele Comunicării din anul I, nivel licență, de la învățământ cu frecvență. Cursul aduce un număr suplimentar de credite și va fi adăugat în plus în foaia matricolă. Un student poate alege mai multe cursuri facultative puse la dispoziție de facultățile din cadrul Universității din București.
Pentru a vă înscrie, trebuie să trimiteți un e-mail până joi, 5 octombrie a.c., la ora 16.00, la adresa bogdan.oprea@fjsc.ro în care să vă exprimați dorința și să menționați afilierea dumneavoastră universitară (nume, inițiala/-le tatălui, prenume, facultatea, forma de învățământ, numele complet al specializării sau programului, acolo unde este cazul, anul de studiu și grupa, dacă este cazul).
Mai multe informații puteți obține la adresa de e-mail: bogdan.oprea@fjsc.ro sau la adresa de mesagerie de Facebook: https://www.facebook.com/bogdan.oprea.39.
Un an universitar cu spor și cu multe învățăminte!
lect. univ. dr. Bogdan Oprea
______
Surse bibliografice:
(1) Comisia Europeană, 2018, „Comunicarea Comisiei către Parlamentul European, Consiliu, Comitetul Economic și Social European și Comitetul Regiunilor «Combaterea dezinformării online: o abordare europeană din 26 aprilie 2018”, https://eur-lex.europa.eu/legal-content/RO/TXT/PDF/?uri=CELEX:52018DC0236&from=RO, p. 9, accesat 15 iulie 2020
(2) idem, p. 4
(3) Facebook, 2023, „Facebook Transparency: Community Standards Enforcement Report”, https://transparency.facebook.com/community-standards-enforcement#fake-accounts, f.p., accesat 29 august 2023
(4) Kemp, Simon, „Digital 2023: Global overview report”, https://datareportal.com/reports/digital-2023-global-overview-report, 2023, p. 182, accesat 29 august 2023
(5) Banca Mondială, 2022, „Population, total”, https://data.worldbank.org/indicator/SP.POP.TOTL, f.p., accesat 29 august 2023
(6) Vosoughi, Soroush, Roy, Deb, Aral, Sinan, 2018, „The spread of true and false news online”, Science, Vol. 359, Issue 6380, p. 1149
(7) idem, p. 1148
(8) Gabielkov, Maksym, Ramachandran, Arthi, Chaintreau, Augustin, Legout, Arnaud, 2016, „Social Clicks: What and Who Gets Read on Twitter?”, Comunicare susținută la conferința ACM SIGMETRICS / IFIP Performance 2016, Antibes Juan-les-Pins, Franța, 16 iunie, https://hal.inria.fr/hal-01281190/document, p. 7, accesat 20 august 2020
(9) Distil Networks, 2022, „2022 Imperva Bad Bot Report. Evasive Bots Drive Online Fraud” (raport), https://www.imperva.com/resources/resource-library/reports/bad-bot-report-report-ty?lang=EN&asset_id=4429, accesat 14 septembrie 2022, p. 7
(10) Distil Networks, 2021, „Bad Bot Report 2021. The Pandemic of the Internet” (raport), https://www.imperva.com/resources/resource-library/reports/bad-bot-report-report-ty?lang=EN&asset_id=4429, accesat 14 septembrie 2022, p. 11
(11) ibidem
(12) idem, p. 7
(13) idem, p. 11
(14) Kemp, Simon, „Digital 2023: Global overview report”, https://datareportal.com/reports/digital-2023-global-overview-report, 2023, p. 26