Mobile/Social Media Journalism

Cursul propus reprezintă o introducere în Mobile/Social Media Journalism. Este conceput pentru a familiariza studenții cu utilizarea telefoanelor mobile în scopuri jurnalistice, dar și pentru a-i ajuta să înțeleagă funcționalitatea rețelelor de socializare în practica mass media.

Studenții vor învăța noțiunile fundamentale de fotografiere și filmare cu ajutorul telefonului mobil, vor învăța să editeze și să monteze cu ajutorul device-urilor mobile, astfel încât să producă materiale atât pentru media tradițională, cât și pentru Social Media.

La finalul cursului vor avea cunoștințele necesare să își construiască un brand pe Social Media în scop profesional, dar și să realizeze materiale pentru presa scrisă și audio-video, precum și pentru rețelele de socializare.

Cursul este susţinut de Asist. Univ. Dr. Gheorghe Anghel (Mai multe detalii despre titularul acestei discipline aici: bit.ly/3wsonPW)

👉🏻 Cei care doresc, se pot înscrie completând acest formular: https://forms.gle/Nyxa6fRKSWA8xa2p6

La curs pot participa studenții care, în anul universitar 2023 – 2024, sunt înmatriculați în anii de studiu II licență sau I master, la orice specializare și la orice formă de învățământ (IF sau ID).

Cursul aduce un număr suplimentar de credite și va fi adăugat în plus în foaia matricolă. Un student poate alege mai multe cursuri facultative puse la dispoziție de facultățile din cadrul Universității din București.

De ce un curs de Mobile/Social Media Journalism?

Pentru că 67% dintre populația globului deține un smartphone, peste jumătate dintre locuitorii planetei sunt activi pe rețelele de socializare (Kemp, 26 ianuarie 2022), iar consumul de știri se face, de regulă, de pe dispozitive digitale. În țara noastră, 84% dintre români consumă știri de pe mobil, principala sursă fiind online-ul, inclusiv Social Media (Radu, 2021). Astfel, ținând cont de cerințele audienței, s-a dezvoltat domeniul jurnalismului cu ajutorul telefonului mobil (pe plan internațional este utilizat acronimul MoJo – Mobile Journalism), cu accent pe zona rețelelor de socializare, pentru că apariția Social Media a schimbat comunicarea de masă dintr-una preponderent unidirecțională, într-una bidirecțională, cu accent pe dialog, pe interacțiune dintre public şi jurnalist (Adornato, 2021, p. 5).

Drept urmare, schimbările s-au făcut simțite cu rapiditate la nivelul instituțiilor media, cu preponderență la nivel internațional. BBC, Al Jazeera, Reuters (etc) au înființat echipe de MoJo încă din 2007, Syracuse Media Group a renunțat în anul 2013 la 115 angajați și a recrutat 68 de persoane cu competențe în digital (Carlozo citat în Adornato, 2021, p. 41), iar Chicago Tribune, tot în anul 2013, și-a concediat fotografii alegând să își învețe jurnaliștii să filmeze şi să fotografieze cu smartphone-ul, apelând la fotografi profesioniști doar când evenimentul o cerea (Burum, 2021, p. 8).

Schimbările se resimt și în România, unde competențele de mobile și Social Media sunt din ce în ce mai solicitate în vederea angajării în diferite trusturi media.

Bibliografie

 

Clip video de prezentare